diferente vegan vegetarian

Diferente intre regimul vegetarian si cel vegan

Ce inseamna sa fi vegetarian? Dar sa fi vegan? Care sunt diferentele intre cele doua stiluri alimentare?

Regimul vegetarian si cel vegan reprezinta doua stiluri de alimentatie diferite. Multe persoane le confunda insa usor, datorita multor similaritati.

In general, exista cateva motive bine intemeiate pentru care multe persoane adopta stilul de viata vegetarian sau vegan. Printre acestea se enumera motive legate de sanatate, anumite convingeri religioase, motive legate de cruzimea fata de animale si asa mai departe.

Cert este ca, indiferent de motivul alegerii de a renunta la carne si produse derivate din aceasta, atat regimul de viata vegetarian cat si cel vegan implica schimbari majore in alimentatia zilnica.

Regimul vegetarian

Se crede ca regimul vegetarian ar fi aparut deja dinaintea erei noastre. Cat este de adevarat, probabil ca nu se poate afla cu exactitate, cert este insa ca regimul vegetarian este un stil de alimentatie ‘antic si de demult’, cum s-ar zice.

Vegetarian inseamna, global vorbind, persoana care nu consuma produse din carne sau derivate din aceasta.

O persoana vegetariana isi procura necesarul de nutrienti din legume, fructe, cereale, seminte si alte produse de origine non-animala, si poate sau nu sa consume produse lactate, oua sau miere.

De aici deriva diferite tipuri de regim vegetarian. In principiu, regimul vegetarian exclude consumul de carne si derivate, dar se divide pe mai multe ramuri.


  • Regim lacto-ovo-vegetarian: ovo-lacto-vegetarienii evita consumul de carne, dar consuma produse lactate, oua si miere.


  • Regim lacto-vegetarian: lacto-vegetarienii evita consumul de carne si oua, dar consuma produse lactate.

  • Regim ovo-vegetarian: ovo-vegetarienii evita consumul oricarui tip de carne si al produselor lactate, dar consuma oua.

  • Regim semi-vegetarian: semi-vegetarienii consuma peste si fructe de mare, dar evita consumul de carne (total sau partial, uneori consuma cantitati limitate de carne de pasare). Aici se incadreaza regimul flexitariasism (care implica consumul de carne la ocazii speciale sau impuse din motive de sanatate), pescetarianismul (regim alimentar ce implica consumul de carne de peste, dar evitarea totala a consumului altui tip de carne), pollotarianismul (regim vegetarian ce implica consumul de carne de pasare) si pesco-pollotarianismul (combinatie intre pescetarianism si pesco-pollotarianism).

  • Regim vegan: persoanele vegane evita cu totul consumul de carne si derivate, evita consumul de oua, de produse lactate, de miere si orice alt produs sau subprodus de origine animala.

Semi-vegetarianismul, deoarece implica consumul chiar si limitat de carne, nu poate fi deci, considerat un regim cu adevarat vegetarian. El exista, dar intra in conflict cu definitia oficiala a vegetarianismului, adica evitarea totala a consumului de carne.

Regimul vegan

Se poate spune ca regimul vegan este cea mai stricta forma de vegetarianism.

Un stil de viata vegan presupune evitarea totala a consumului de carne, derivate, subproduse si, in general, orice produs are legatura cu exploatarea animalelor si a fiintelor vii: mierea, carminul, gelatina etc.

Veganismul se imparte si el in regim raw vegan si regim paleo vegan.


Regim raw-vegan: raw-veganismul presupune atat evitarea consumului de produse de origine animala, cat si al alimentelor gatite la temperaturi de peste 48°C (raw = crud).


Regim paleo-vegan: paleo-veganismul presupune o combinatie intre regimul paleo si regimul vegan. Cu alte cuvinte, stilul de viata paleo-vegetarian presupune urmarea dietei paleo (dieta bazata pe consumul de alimente asa cum se gasesc in natura, deci alimente asa cum le consumau oamenii preistorici), minus consumul de carne, oua, etc.


Diferente intre regimul vegetarian si cel vegan

Diferenta cea mai evidenta intre stilul de viata vegetarian si cel vegan este, fara indoiala, gradul de tolerare al produselor de origine animala in alimentatie.

Spre exemplu, oricare din tipurile de vegetarianism permite consumul de miere in alimentatia zilnica. Ei bine, stilul de viata vegan presupune evitarea acesteia, deoarece consumul de miere presupune promovarea exploatarii fiintelor vii, in acest caz specific, al albinelor.

Cu alte cuvinte, se poate spune ca vegetarienii difera de vegani prin simplul fapt ca vegetarienii accepta consumul anumitor produse, atat timp cat animalele si fiintele vii nu sufera.

O alta diferenta majora consta in faptul ca, in general, vegetarienii adopta acest stil de viata doar din punct de vedere alimentar, pe cand veganii au convingeri stricte in legatura cu exploatarea animalelor.

Veganismul este mai mult decat un simplu regim alimentar, acesta este, in cele mai multe cazuri, un adevarat stil de viata care presupune evitarea purtarii hainelor de blana sau a pantofilor de piele, evitarea folosirii anumitor produse cosmetice, etc. Deseori, veganii sunt deasemenea impotriva experimentelor stiintifice ce implica folosirea animalelor.

Din ce in ce mai multe persoane din lumea intreaga incep sa renunte partial sau total la consumul de carne. Mai departe, fiecare decide care stil de viata i se potriveste mai bine. Unii renunta doar la carne, altii renunta si la oua sau lactate, iar altii imbratiseaza veganismul ca stil de viata.

Este important de retinut faptul ca denumirea regimului alimentar adoptat este relevanta pana la un anumit punct. Ceea ce este cu adevarat important este ca, indiferent de stilul de viata ales, sanatatea sa fie pe primul loc.

Distribuie daca ti-a placut!Share on FacebookPin on PinterestShare on Google+Tweet about this on TwitterPrint this page

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *